QA. Dikuasakan oleh Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Muslimah yang solehah itu umpama ANGIN yang lalu, mereka hadir tanpa disedari, tetapi kehadiran mereka itu mendamaikan hati

 
24 September 2016

Diari : Syukur




Terlalu banyak masa kita kita korbankan untuk selalu merasa kecewa, marah dan sedih hanya kerana apa yang kita inginkan dan harapkan tidak pernah kita perolehi. Semua itu kerana kita terlalu berharap kepada sesuatu selain Allah.

Dalam hidup ini banyak benda yang terjadi di luar sangkaan kita. Sehingga kita tak mampu untuk mengawalnya. Sesuatu yang kita telah rancang dengan baikpun kadang-kadang menghampakan kita. 

Hidup ini  tak pernah sempurna, begitu juga kita. Jadi kenapa kita terlalu mengharapkan kesempurnaan dari orang lain? Allah telah merancang sesuatu yang terbaik buat kita. Bergembira dan redhalah dengan perancanganNYA. Kita merancang. Dia juga merancang. Tetapi perangcangan NYA juga yang terbaik. Kita tak sempurna. Kehidupan kita pun takkan pernah sempurna tapi Dia punya perancangan yang sempurna buat kita.


Manusia ni boleh berubah. Oleh sebab itu jangan terlalu berharap kepada manusia untuk setia selamanya. Biarlah kita menjadi dewasa  dan menjadi lebih baik dari sebelumnya. Jadikan pengalaman yang lalu sebagai pengajaran untuk tidak terlalu berharap kepada manusia. 

Apa yang kita dapat dan beri dari orang lain dalam hidup kita kerana mungkin kita tidak memberi ruang untuk mereka di dalam hati kita. Kita sempitkan kepada orang tertentu sahaja. Sehingga suatu saat mereka mengecewakan kita tanpa kita pinta. Luaskan pergaulan tetapi jaga batas yang Islam telah gariskan.

Percayalah kehidupan itu wujud kerana ia benar-benar wujud.

Siapa menyangka, insan yang kita tak pernah kenal, tak pernah sangka untuk bersama, yang begitu asing dalam hidup kita bakal mengubah hidup kita selamanya.

Dear Encik Tunang,

Terima Kasih kerana mengambil saya dengan cara yang baik, Mahu mendekati saya pun dengan cara yang baik dan menghormati serta menerima keluarga saya seadanya... 

Semoga Allah meredhai saudara...

Buat bakal suamiku....

Jadilah guru ku, pemimpinku, imamku khalifah kepada putra putriku,  Pimpinlah tanganku menuju syurga Allah dengan agama. Dan janganlah dirimu melepaskan tanganku saat kita diuji nanti dengan dugaan dan ujian Allah yang amat berat.

Moga tawakkalku ini menerima dirimu mendatangkan kebahagian   pada akhir nanti



Wassalam..

0 tautan:

Updates Melalui E-Mail