QA. Dikuasakan oleh Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Muslimah yang solehah itu umpama ANGIN yang lalu, mereka hadir tanpa disedari, tetapi kehadiran mereka itu mendamaikan hati

 
1 Jun 2010

Azab Orang Yang MENINGGALKAN Solat

Assalamualaikum. kali ini saya ingin muhasabah diri dan pembaca sekalian. Muhasabah yang mungkin agak ringkas, tapi amat bermakna dan penting untuk kita. Gambar di bawah ini adalah gambar seorang remaja yang baru meninggal dunia. Walau bagaimanapun, remaja ini dikebumikan sebelum bapanya belum sempat bertemu dan menziarahi jenazahnya.

Selepas 3 jam pengkebumian, barulah
bapanya sampai. Setelah sampai, bapanya minta untuk melihat anaknya untuk kali terakhir. Kuburnya kemudiannya digali semula. setelah digali, inilah rupa wajah dan keadaan jenazah anaknya.



Seluruh tubuh badannya mengalami lebam-lebam. seluruh tulang rusuknya pula patah. Rambutnya pula kelihatan telah beruban sedangkan baru 3 jam dikebumikan dalam keadaan remaja yang berambut hitam. Darah pula mengalir keluar dari mulut dan lubang hidungnya. Keadaan jenazahnya menunujkkan jenazahnya seperti mengalami siksaan dan tekanan yang dahsyat. Rambutnya yang beruban sudah menunjukkan dia mengalami tekanan yang dahsyat dalam masa 3 jam tersebut.

Seluruh jemaah yang hadir amat terkejut melhat keadaan tersebut. Bapanya yang lebih terkejut melihat jenazah anaknya yang telah bertukar keadaan.

Tidak lama kemudian jenazahnya ditanam kembali. Setelah bapanya tenang, bapanya ditanya apakah yang berlaku pada anaknya. Bapanya menjawab dalam keadaan yang sayu, “semasa hidupnya, dia selalu meninggalkan solat.

Marilah kita muhasabah diri kita yang terkadang leka dalam kesibukan hal dunia, sedangkan kita telah lama diperingatkan akan azab yang akan diterima oleh mereka yang meninggalkan solat. Atas apa yang telah diperlihatkan kepada kita, marilah kita sama-sama bertaubat dan beazam untuk menjaga hak solat yang telah difardhukan kepada kita ini. Dalam masa yang sama, kita juga bermohon supaya kita dihindarkan daripada menerima azab seperti ang kita saksikan ini. Insya-Allah

0 tautan:

Updates Melalui E-Mail