QA. Dikuasakan oleh Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Muslimah yang solehah itu umpama ANGIN yang lalu, mereka hadir tanpa disedari, tetapi kehadiran mereka itu mendamaikan hati

 
22 Jun 2010

Bidadari syurga

Salah satu hal ghaib yang harus diimani oleh setiap muslim adalah Syurga. Keyakinan terhadapnya menjadikan kita termotivasi untuk meraihnya dengan melakukan amal kebaikan. Jika tidak yakin atau ragu-ragu terhadap keberadaan Syurga, dapat dipastikan seorang muslim akan mengikuti hawa nafsunya dan lebih dekat kepada keburukan.


Salah satu janji Allah kepada hambanya yang soleh berupa kenikmatan Syurga adalah Bidadari sebagai isteri-isteri mereka yang disucikan. Dalam Al Qur’an Bidadari digambarkan sebagai gadis yang selalu perawan dengan tubuh indah memikat disertai harum semerbak, tutur kata yang lembut, sopan, teduh pandangannya, manja, tidak kotor, dan keindahan-keindahan lainnya yang tidak dimiliki oleh wanita dunia. Katakanlah:

"Inginkah aku kabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu?" Untuk orang-orang yang bertakwa (kepada Allah), pada sisi Tuhan mereka ada surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya. Dan (mereka dikaruniai) istri-istri yang disucikan serta keridaan Allah: Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya.” (QS. Ali Imran, 3:15)
Di dalam surga-surga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik. (QS. 55:70),
mereka adalah gadis-gadis remaja, (QS. 78:33),
bermata jeli, laksana mutiara yang tersimpan baik.(QS.56:22-23),
jelita, putih bersih dipingit dalam rumah. (QS. 55:72),
seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan. (QS. 55:58),
Sesungguhnya Kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) dengan langsung, dan Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan, penuh cinta lagi sebaya umurnya, (56:35-37),
yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni surga yang menjadi suami mereka) dan tidak pula oleh jin. (QS. 55:56).
Bagaimana dengan wanita yang masuk Syurga, sama dengan lelaki - juga dikelilingi oleh berbagai kesenangan dan kenikmatan, disertai bidadari sebagai dayang-dayang mereka.
“Barang siapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan”. (QS. An Nahl, 16:97).
Ibnu Abi Hatim juga meriwayatkan dari Anas bin Malik bahwasannya Rasul pernah menceraikan Hafshah binti Umar Al Faruq. Lalu datang Jibril memberitahukan, “Kembalilah kepadanya kerana dia wanita yang taat dan tekun beribadah serta banyak puasa. Dan dia adalah isteri Anda di Syurga. Sungguh bahagia wanita dunia yang masuk Syurga, ia akan menjadi Ratu di Syurga. Allah akan mengumpulkan mereka di Syurga dan menjadikan mereka permaisuri-permaisuri yang mempesona. Tak pelak lagi bahwa isteri yang masuk Syurga akan menjadi pemimpin bidadari.

Dalam pandangan umum Catherine Zeta Jones, atau Tamara Blezynski adalah sosok wanita yang sempurna, barangkali dalam hati kecil kita terbesit ingin merasakannya. Ada pepatah yang mengatakan, "setiap yang terlarang lebih nikmat". Namun itu bersifat semu. Antitesis tersebut mengantarkan kita pada "Falsafah Syurga", iaitu kelazatan dan kesenangan abadi, serta kemesraan yang tidak menjenuhkan dan menjemukan. Bagi pengejar/pencari syahwat dan hawa nafsu, pemburu kesenangan dunia. Kumpulkan kesenangan dunia, lalu Pesan Hari Ini 96 bandingkan dengan dengan akibatnya. Adakah tersisa kenikmatan itu?. Selamat bagi kaum beriman, nikmatilah "hidangan" yang disediakan oleh Pemilik Surga Pencipta Bidadari, Penguasa Alam Semesta. Hendak pilih yang mana ? Silahkan......, semoga kita menjadi orang-orang yang beruntung. Amin.

0 tautan:

Updates Melalui E-Mail