QA. Dikuasakan oleh Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Muslimah yang solehah itu umpama ANGIN yang lalu, mereka hadir tanpa disedari, tetapi kehadiran mereka itu mendamaikan hati

 
20 April 2011

Facebook dan Dakwah

Di dunia dakwah, keberadaan facebook -harus diakui- juga banyak memberikan manfaat. Walaupun ada yang mengharamkan penggunaan facebook, namun banyak juga aktivis dakwah yang memahami hal ini secara lebih jernih. Saya sendiri memahami, facebook adalah hasil kemajuan teknologi yang mampu dimanfaatkan oleh siapapun, termasuklah para aktivis dakwah. Tidak ada pengharaman dari berfacebook, kecuali jika digunakan ke jalan yang tidak sepatutnya.
.
Secara umum, dakwah melalui media merupakan alternatif dakwah selain dakwah secara langsung yakni bersemuka dengan mad’u (orang yang diseru, maksudnya orang yang diajak berdiskusi tentang Islam dan sekaligus diajak untuk mengamalkannya), merupakan cara terbaik dalam dakwah. Dengan bertemu secara langsung, seorang da’ie (pendakwah) bisa memahami reaksi dari mad’u terhadap bahan yang sedang kita sampaikan. 

Dengan bertemu secara langsung, simpati dan empati terhadap mad’u mudah untuk ditunjukkan, dan perkara sebegini penting untuk menawabn hati mad’u. Dengan bertemu secara langsung juga, diskusi yang interaktif dan bernas lebih mungkin terjadi. Jadi, dakwah melalui media -secara umum-, merupakan satu alternatif lain ketika dakwah secara langsung tidak dapat dilakukan atas sebab-sebab tertentu.
.
Dari semua media yang boleh dimanfaatkan untuk berdakwah, bagi saya, media yang berasaskan internet merupakan media terpenting. Dan dari semua media berasaskan internet, facebook merupakan salah satu yang terpenting.

Mengapa harus berasaskan internet? Berikut beberapa alasannya.
  1. Pengguna internet jika dilihat dari tahun ke tahun terus meningkat secara mendadak. Lambat laun, populariti media cetak bahkan televisyen mungkin dapat dikalahkan oleh internet. 
  2. Semua media yang besar, baik media cetak mahupun televisyen, memiliki websitenya tersendiri. Ertinya, semua media cetak dan televisyen memahami peri pentingnya perkembangan di dunia maya. 
  3. Tidak seperti media cetak dan televisyen yang memerlukan modal yang besar, memiliki media berasaskan internet tidak memerlukan budget yang besar

Mengapa harus facebook?
  1. Seperti saya sampaikan di awal tulisan, sebahagian masyarakat di Malaysia suka berfacebook. Facebook adalah jaringan sosial yang paling banyak diakses oleh orang Malaysia. Ini peluang besar bagi dakwah, kerana tujuan utama dakwah melalui media adalah ia mudah diakses (dibaca, didengar dan atau dilihat) oleh orang lain. 
  2. Dengan konsep News Feed, di facebook, setiap orang yang bersedia menjadi teman kita, mahu tidak mahu harus bersedia membaca status yang kita tulis (walaupun secara teknikalnya masih memungkinkan untuk tidak terbaca). Begitu juga, kita boleh membuat catatan (note), tulisan yang agak panjang, kemudian men-tag seseorang. Dengan cara ini, sasaran dakwah bisa lebih terarah. Dan yang paling penting, orang yang di-tag tidak boleh menolak. 
  3. Walaupun akaun facebook hanya boleh memiliki 5.000 teman, saya rasa itu pun sudah cukup banyak dan efektif untuk berdakwah. Apalagi di facebook kita juga boleh membuat group ataupun halaman (fans page) yang boleh diikuti oleh lebih banyak orang. Dan seperti yang saya sampaikan di poin 2, mau tidak mau, orang yang tergabung di group atau menyukai halaman kita, akan membaca -atau terbaca- tulisan kita.
Untuk aktivis dakwah, apakah Anda sudah sedar pentingnya memanfaatkan facebook sebagai media dakwah?




0 tautan:

Updates Melalui E-Mail