QA. Dikuasakan oleh Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Muslimah yang solehah itu umpama ANGIN yang lalu, mereka hadir tanpa disedari, tetapi kehadiran mereka itu mendamaikan hati

 
20 November 2010

ceh!! pointer aku rendah!!

Inspirasi untuk tulis sedikit perkongsian kali ini datang dari seorang hamba Allah yang dirahsiakan namanya. Semoga Allah SWT merahmatiNya....

Terkadang satu hari, seorang hamba Allah yang masih bergelar mahasiswa...merintih seorang diri bila mengenangkan CGPA atau pointer final exam yang menurun..lalu mulalah keluar monolog-monolog dalaman yang datang dari bisikan syaitan dab hawa nafsu seperti :

"ni mesti sebab aku asyik sibuk dengan kerja jamaah, kerja dakwah, sampai takde masa nak study..Sibuk sangat dengan kerja persatuan, kerja islam, manalah sempat nak buat assignment, nak study lagi..."
Nah, ni dia yang gagal dalam final exam, kali ni kerja dakwah pula yang dipersalahkan..Astaghfirullah~~ kalau begitu..tingglakanlah saja kerja dakwah, tumpukanlah study betul-betul.  Beruk yang curi buah rambutan, si kambing berjanggut pula tak pasal-pasal dipersalahkan. kambing pula yang dijatuhi hukuman sembelih...

kalau kita sedar kita ni orang yang berdakwah, buat kerja untuk Islam, dalam masa yang sama kita masih belajar, perkara penting yang sudah lali didengari ialah kedua-duanya mesti bergerak seiring. DAKWAH NOMBOR SATU NAMUN BELAJAR BUAKNLAH NOMBOR DUA..Kalau dakwah kita mantap, tapi menuntut ilmu kita bermasalah, nanti jadi fitnah pula kepada islam itu sendiri.

bagi orang yang berdakwah, teknik terbaik untuk seimbangkan kedua-duanya ialah belajar dan kuasai skill menguruskan masa yang baik.  Nampak macam susah, tapi mudah saja.  Kalau ada banyak kerja nak buat dalam satu masa, buat priority list.  Utamakan yang utama dulu, bahagi masa dengan baik, rancang elok-elok.."BERMAIN DENGAN MASA"..memang seronok.   Contohnya, tetapkan 3 minit untuk perjalanan dari asrama ke kuliah, 6 minit untuk mandi,14 minit untuk Qailullah dan sebagainya..Cubalah!

kadang-kadang kita study sungguh-sungguh tapi pointer rendah jugak. Mengapa tu?? kadang-kadang Allah nak uji kita dengan pointer rendah, Dia nak uji hambaNya supaya bersyukur. Ada orang pegang buku pun malas, tapi dapat 4.0..mengapa?? ujian Allah juga tu..

Orang yang hebat, dapat pointer 2.5 pun dah syukur, walaupun dia dah berusaha bersungguh-sungguh. sebab apa? Orang yang ditarbiyah itu memang sentiasa husnu zhon (bersangka baik) dengan setiap takdir yang Allah tentukan. satu lagi prinsip yang mereka pegang ialah..bagi mereka, ujian exam adalah UJIAN PALING KECIL dari Allah untuk orang yang berjuang..


0 tautan:

Updates Melalui E-Mail