QA. Dikuasakan oleh Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Muslimah yang solehah itu umpama ANGIN yang lalu, mereka hadir tanpa disedari, tetapi kehadiran mereka itu mendamaikan hati

 
8 Ogos 2011

Tutorial: Membuang keresahan hati

Assalamualaikum kepada semua pembaca.. Hari ini saya berkesempatan melawat blog Dr. Cinta Punya Belog (lawatilah blog ni kalau ada masa yang terluang).  Saya tertarik dengan tutorial yang unik untuk membuang keresahan hati.. Mari sama-sama kita berkongsi...


Hari ni saya bermurah hati nak buat tutorial bagaimana nak membuang keresahan hati. Selalu hidup tak tenang je, bimbang dijangkiti virus-virus berbahaya. Okey, jom kita mulakan tutorial yang sangat mudah sebenarnya tetapi sangat payah kita nak buat. Tak percaya? Lepas ni kita boleh try.

Langkah  pertama, masukkan password dulu ye. Jangan lupa password, pulak, nanti bahaya computer diri kita ni, sebab kena update selalu dengan iman. Pastikan anda ada anti-virus yang begitu hebat sekali sebelum melakukan tutorial ini. Anti-virus jenama IMAN DALAM HATI ye, tuan-tuan dan puan-puan. Untuk tutorial ini saya menggunakan computer diri saya sebagai model kepada anda semua.

  Masuk password, jangan lupa


Langkah seterusnya ialah, anda pergi kepada my computer diri ye. Ada dua bahagian, sila klik local disc (D:) yang mana menyimpan data-data folder dalam computer diri ini. Owh yang corak-corak comel dekat belakang tu, background computer saya ye.



Next, tengok folder (s) apa yang ada dalam tu ea sebelum kita ke tindakan selanjutnya. Banyak data ye dalam computer diri ini, ada macam-macam folder, folder nafsu, akal, hati, kelebihan, kelemahan. Tapi, jom kita check dulu folder hati, ye tuan-tuan dan puan-puan. (Macam rancangan memasak pulak)



Owh, sekarang dah nampak bukan? Dalam folder hati ni ada dua jenis folder lagi. Satu folder keresahan dan satu lagi folder ketenangan. Sekarang, kita memerlukan pilihan dari tuan-tuan dan puan-puan untuk memilih yang mana satu folder yang harus dikekalkan. Sama ada keresahan atau ketenangan, okey. Kita memerlukan IQ yang sihat serta iman yang mantap juga hati yang nekad untuk membuat pemilihan.



Anda juga boleh menyemak kembali ye, apa yang pernah terkandung dalam folder keresahan untuk membuatkan anda recall balik contentnya. Waaah, banyak jugak ye dalam folder keresahan ni ye? (Inilah penyebab kepada keresahan hati) berhati-hati ye tuan-tuan dan puan-puan sebab, folder-folder ini bakal merajai computer diri anda, juga akan menentukan computer diri anda sihat atau tidak. Dikhuatiri boleh membawa virus-virus yang sangat berbahaya kepada computer diri. Anti virus berjenama IMAN DALAM HATI sangat penting untuk menjamin keselamatan computer diri. Jangan guna anti-virus yang lain contohnya SUKAKAN MAKSIAT. Cuba klik satu untuk recall balik.



Nampaknya, kita dah nampak tumbnail gambar dalam folder ZINA/MAKSIAT. Scroll sampai bawah ye tuan-tuan dan puan-puan sebelum anda buat keputusan.



Dah buat keputusan? Apa, nekad dah? Okey bagus. Sekarang tindakan kita seterusnya adalah untuk mendelete folder-folder tersebut dari data-data computer diri. Pastikan tiada satu kesan yang tertinggal dikhuatiri akan menjejaskan kesihatan computer diri. Tekan delete disitu. Cantek kan cursor pink tu (hehe)



Dia akan keluar pop-up message macam ni. Sekarang, benar-benar memerlukan kesediaan hati untuk mendelete data tersebut sebab lepas ni kita tak akan ada dah data ni. Klik yes untuk tindakan seterusnya.



Maka, apabila kita sudah nekad membuang folder keresahan hati tadi, tunggu dan berfikirlah sejenak apa tindakan anda seterusnya, ye tuan-tuan dan puan-puan. Tak boleh undo dah ye.



Sejurus selepas anda delete folder keresahan tadi, anda pergi ke folder ketenangan ye. Pastikan anda create file yang terkandung seperti berikut:



Pastikan kita istiqamah dalam melakukannya ye. Jangan ragu-ragu. Yakinlah Allah ada di setiap langkah kita. Selepas create file tadi, bolehlah kita ikhtiar selepas ini untuk membina jati diri yang lebih baik. Insyaallah.
 
Oleh kerana anda telah rajin mengikuti tutorial ini, saya nak membawa anda tengok satu lagi folder dalam Akal. Muehehe.



Alamak blur pulak. Tak boleh tahu siapa dia.


Sekian sahaja tutorial dari tuan dokter yang tidak bertauliah. Terima kasih ye tuan-tuan dan puan-puan kerana sudi mengikuti tutorial mudah tapi payah ini. Walaupun hanya menekan delete tapi ianya tidak semudah itu kerana kita lebih suka untuk menyimpan folder keresahan hati daripada folder ketenangan hati. Anda juga boleh minta mana-mana sahabat handai anda yang mahir dan soleh serta solehah untuk mendapatkan computer diri yang baik dan sihat. Insyaallah Allah akan membantu anda dalam usaha untuk menjadi orang yang baik. Waallahu'alam~

0 tautan:

Updates Melalui E-Mail