QA. Dikuasakan oleh Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Muslimah yang solehah itu umpama ANGIN yang lalu, mereka hadir tanpa disedari, tetapi kehadiran mereka itu mendamaikan hati

 
19 Jun 2012

Batasan Mengenal C.I.N.T.A




Renungan untuk saudaraku yang seiman seakidah yang sedang menjalin hubungan cinta.

Adakah kalian tahu bagaimana cara-cara islam mentarbiyah kita supaya pandai menempatkan cinta sebagaimana sepatutya dalam sebuah perhubungan  yang belum menjadi mahram?

Marilah kita sentiasa berfikir tentang keburukan yang timbul dari perasaan cinta yang keluar dari batasan-batasan syar’ie. Tiada buah yang dapat dipetik darinya dan tiada pula ada hasil yang baik yang boleh di ambil darinya. Didalam perasaan cinta itu ada syurga untuk orang-orang yang bertakwa dan neraka bagi orang-orang yang derhaka.

Di dalam perasaan cinta itu juga ada keburukan-keburukan. Diantara keburukan-keburukan itu adalah hilangnya akhlak yang mulia dan terpuji, serta rosaknya kehormatan si pelakunya. Bolehkah kita boleh menerima, jika ada seorang wanita yang baik dan suci direnggut kesuciannya oleh setiap lelaki atas nama cinta?

Adakah kita rela sekiranya anak – anak kita mengetahui bahawa masa muda ibunya telah  dilalui dengan berseronok  bersama lelaki – lelaki lain atas nama cinta?

Wahai saudaraku, apakah kita tidak malu sekiranya anak – anak kita mengetahui bahawa kita hanya mencintai setiap wanita yang sesuai dengan selera dan keinginan nafsu kita?



Kalian berdua harus menentukan batasan dan tujuan dari perasaan cinta ini.



Apabila perasaan cinta hanya sekadar untuk suka – suka dan mengisi waktu yang kosong sahaja, tanpa niat adanya khitbah (lamaran) dan juga pernikahan, maka sebenarnya kita telah melewati jalan yang menyimpang dan itu adalah jalan orang-orang yang sesat lagi rugi.

Dan jika kalian berdua saling mencintai untuk mewujudkan sebuah rumah tangga, maka kalian berdua harus menentukan jalur dan rancangan rumah tangga tersebut.

Adakah ia sesuai dengan konsep dan tuntunan Allah SWT dan sunnah Rasulullah SAW? atau ia berada di atas jalan pimpinan syaitan beserta para tentera pengikutnya.

Logikkah akan wujud, jika kita bercita – cita hendak mendirikan rumah tangga yang dapat memperoleh kecintaan Allah dan Rasul-Nya, tetapi kita membangunnya dengan tiang dosa dan maksiat kepadaNya? 


Dosa yang dilakukan oleh hati, lisan, mata dan perbuatan anggota tubuh badannya.


Atau kita hanya mencipta sebuah rumah tangga yang rapuh laksana sarang labah -labah, hancur bila dilanda taufan, rumahtangga yang tidak  akan dicintai oleh Allah dan Rasul-Nya. Dimana di dalamnya syaitan ikut makan, minum, tidur, menari dan bergembira ria sepuasnya.

Allah telah mensyariatkan pernikahan dan menjadikannya sebagai saranan bertemunya sepasang kekasih. Semoga keluarga sakinah dan mawardah terbina atas jalinan cinta yang halal..


kredit: akuIslam

0 tautan:

Updates Melalui E-Mail