Definisi Peminangan.
Beberapa ahli Fiqih
berbeza pendapat dalam mendefinisikan peminangan. Di antaranya adalah sebagai
berikut:
Sayyid Sabiq dengan ringkas mendefinisikan
pinangan (khitbah) sebagai permintaan untuk mengadakan pernikahan oleh dua
orang dengan perantaraan yang jelas. Pinangan ini merupakan syariat Allah SWT
yang harus dilakukan sebelum mengadakan pernikahan agar kedua calon pengantin
saling mengetahui.
Wahbah Zuhaili pula mengatakan bahawa
pinangan (khitbah) adalah pernyataan seorang lelaki kepada seorang perempuan
bahawasanya ia ingin menikahinya, baik langsung kepada perempuan tersebut
maupun kepada walinya. Penyampaian maksud ini boleh secara langsung ataupun
dengan perwakilan wali.
Adapun Amir Syarifuddin mendefinisikan
pinangan sebagai penyampaian kehendak untuk melangsungkan ikatan perkahwinan.
Peminangan disyariatkan dalam suatu perkahwinan yang waktu pelaksanaannya
diadakan dalam tempoh sebelum berlangsungnya akad nikah.
Al-Hamdani berpendapat bahwa pinangan ertinya
permintaan seseorang lelaki kepada anak perempuan orang lain atau seseorang
perempuan yang ada di bawah perwalian seseorang untuk dikahwini, sebagai
pendahuluan nikah.
Dari beberapa pendapat di atas, dapat
disimpulkan bahawa pinangan (khitbah) adalah proses penyataan hasrat untuk
mengadakan pernikahan yang dilakukan baik secara langsung ataupun melalui wali.
Ia dianggap mengikat apabila kedua-dua pihak saling bersetuju.
Pinangan yang lebih barakah kepada seorang
gadis dan lebih kuat ikatannya ialah sebagai mana yang ditunjukkan oleh sunnah
iaitu dengan memuliakan hak wali. Praktikalnya, menyatakan hasrat melalui
perantaraan wali atau dalam pengetahuan wali.
Apabila Rasulullah SAW ingin menikahi Aisyah
r.ha (satu-satunya wanita yang dinikahi ketika masih gadis), Rasulullah
menyatakan hasratnya itu kepada bapa Aisyah, Abu Bakar al-Siddiq. Keelokan
peribadi dan besarnya potensi Aisyah
diketahui dan dikenali melalui orang tengah iaitu Khaulah binti Hakim, bukannya
melalui berkawan-kawan dengan Aisyah r.ha sendiri.
Manakala peminangan terhadap janda,
Rasulullah SAW banyak menggunakan khidmat orang tengah dan merujuk walinya
sendiri. Namun, baginda pernah juga menunjukkan contoh pernah menyatakan
hasratnya secara langsung kepada calon tersebut seperti pinangan baginda
terhadap Ummu Hani' binti Abi Talib.
Dasar dan Hukum Pinangan
Dari Mughirah r.a., sesungguhnya ia pernah
meminang seseorang perempuan, lalu Nabi SAW bersabda kepadanya,
"Lihatlah perempuan itu dahulu kerana sesungguhnya melihat itu lebih cepat membawa kekekalan cinta antara keduanya." (Riwayat Nasa'i dan Tirmizi).
Bolehkah Wali Memaksa?
Wali boleh mencadangkan calon yang baik
kepada puterinya seperti Nabi Syua'ib yang berkenankan Nabi Musa sebagai calon
menantu.
Namun begitu, wali tidak boleh memaksa
puterinya menerima calon yang tidak disukai, samada puterinya itu gadis atau
janda.
Pernah terjadi suatu kisah, seorang ayah mengahwinkan anak gadisnya tanpa diminta
persetujuan. Gadis itu kemudian datang mengadukan perkara itu kepada Rasulullah
SAW. Atas pengaduannya itu, baginda kemudian menceraikannya daripada suaminya.
(HR Jabir).
Imam Ahmad telah meriwayatkan pada hadis yang
ke 136/6, Al-Nasa'ie: 3269 dan Ibn Majah: 1874,:-
Daripada Abdullah ibn Buraidah daripada
Aisyah: Seorang pemudi pergi menemui Aisyah. Beliau berkata kepadanya:
"Bapaku telah mengahwinkan aku dengan anak saudaranya untuk menghilangkan kehinaannya sedang aku tidak menyukainya."Maka Saidatina Aisyah berkata: "Duduklah sehingga Rasulullah datang."Setelah Rasulullah SAW datang, Aisyah memberitahu kepada baginda lalu Rasulullah SAW mengutus seseorang kepada bapa pemudi itu dan menjemputnya datang. Rasulullah memberikan hak keputusan kepada pemudi itu.Pemudi itu berkata: "Wahai Rasulullah! Saya telah redha dengan apa yang dilakukan oleh bapaku, tetapi saya cuma ingin mengetahui: Adakah bagi wanita ada hak untuk membuat ketetapan?."
Dalam riwayat yang lain:
"Saya inginkan kaum wanita mengerti bahawa bukanlah bapa yang berhak untuk membuat ketetapan."
Sumber : iluvIslam
0 tautan:
Catat Ulasan