QA. Dikuasakan oleh Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Muslimah yang solehah itu umpama ANGIN yang lalu, mereka hadir tanpa disedari, tetapi kehadiran mereka itu mendamaikan hati

 
4 Ogos 2011

Nak jadi pensyarah Matematik tak?



Orang selalu bertanya..

            Student math ni nak kerja apa?

Rasa terpukul juga dengan pertanyaan macam ni..

ok menjawab soalan mereka ni, luas ke tak kerjaya math ni ye?

Aku nak kongsikan sedikit dan beri pendapat peribadi dari ku.

ikutkan statistik sedia ada, pensyarah matematik  sentiasa tak mencukupi, dengan target IPTA untuk mencapai nisbah pensyarah dan pelajar sebanyak 1:15  pada tahun 2006 sehingga sekarang masih belum lagi dicapai. ini terbukti peluang kerjaya sebagai pensyarah matematik adalah terbuka luas.

Contoh lain di UTM sahaja banyak fakulti engineering yang ambil pensyarah matematik dari  jabatan matematik fakulti sains untuk mengajar matematik di fakulti mereka. Tenaga pensyarah matematik memang amat diperlukan.

kelulusan matematik juga amat luas. Bukan sahaja dalam bidang pendidikan, banyak bidang yang lain boleh di ceburi.  Contohnya bidang peramalan cuaca, bidang penyelidikan, quality controler di kilang-kilang. dan banyak lagi yang aku tak larat nak kongsi di sini.

kalau kita betul minat untuk buat master matematik terutamanya di UTM, bidang tersebut terbahagi kepada 3
  1. applied engineering 
  2. pure mathematic, 
  3. statistic and operational research

Aku lebih prefer by research. sebabnya:
  1. You have a lot of time to study by your own time. tapi you need to be very independent person 
  2. in terms of scholarship, master by research lebih luas. even study full time anda boleh dapat biasiswa menggunakan duit geran, mybrain15, skim pelajar bekerja, zamalah, KPT, dan banyak lagi.

Apa yang penting kita mempunyai komitmen yang tinggi, rajin dan juga berdisiplin.Bukan setakat IPTA sahaja, Pensyarah Politeknik pun tak cukup untuk yang pure matematik. ( ^__~ )


4 tautan:

ahLia shahril berkata...

saya juga graduated ngn computational mathematics.

tym belajar, makan tdo ngn math jer..

mth bljr ssh.. tym klu bio lg susah kot.heee..

skrg mengajar kt kolej swasta kt pahang..

isnyaallah... rezeki ader kt mana2.

xbelajar x kje pon blh idop kn?

Qabsah Anisah berkata...

=)
mmg boleh hdup kalau masih bawah tanggunggan org tua...~_^

InsyaALLAH... smoga rezki akan datang tak lama lagi... dan semoga cita-cita menjadi seorang pendidik seperti ahLia akan termakbul ...

("(^___^)") ameen...

nurhazirah berkata...

Asalamualaikum akak,,saya nak tanye..betul ke klw nak buat master matematik kite bole pilih applied engineering??kire kite msk bidang engineering laa ye??saya baru nak buat degree sc math kat utm sept nii..harap akak reply yee..terima kasih

Unknown berkata...

I want to be the lecturer in Mathematics.In that case,I will take the course in 'statistical and operational research'.I wanna get Ph.D before my age is 32 years old.How must be long my lifes to be Ph.D lectures in that courses?

Updates Melalui E-Mail