Ramai orang menganggap baitul muslim itu soal mencari jodoh. Ada berpendapat, soal nikah kahwin. Tak kurang juga berpendapat, ia soal menentukan jodoh untuk sesama ahli jemaah Islam, ataupun sesama golongan huffaz ataupun sesama kumpulan tertentu.
BASIC
Asasnya, setiap manusia yang hidup di atas
muka bumi Allah ini ada tugas dan peranan masing-masing. Dua perkara pokok yang
menjadi teras kepada kehidupan manusia ialah aspek ‘Ubudiyyah ( perhambaan )
dan Khilafah ( pemerintahan ). Sehingga para ulamak menyebut bahawa tidak
lengkap hidup seorang manusia itu dengan hanya beribadah dan mengenepikan aspek
pemerintahan, begitu juga tidak lengkap dengan hanya menumpukan pemerintahan
tetapi melupakan ibadah.
Atas dasar ini, Fathi Yakan menulis sebuah
buku penting yang berterusan dijadikan rujukan hari ini, iaitu maza ya’ni
intimai lil Islam – apa ertinya aku menganut Islam. Fokus utama adalah
menyedarkan kembali manusia bahawa hidup mereka di atas muka bumi ini bukan
hanya untuk menunaikan kehendak perut dan hawa nafsu sahaja. Bukan juga untuk
berasa selesa dengan status ‘Islam’ di atas kad pengenalan mereka. Tetapi
supaya mereka sedar dan faham, bahawa mereka ada tanggungjawab penting, iaitu
mengamalkan Islam yang syumul dan mengajak seluruh manusia ke arah Islam yang
syumul.
Maka proses ini perlu kepada suatu input
penting yang dinamakan sebagai Tarbiyyah.
Tarbiyyah ini ertinya mendidik. Apa yang nak
dididik? Yang nak dididik adalah jiwa. Hati manusia. Didikan ini matlamatnya
adalah bagi memastikan hati itu tunduk patuh kepada Allah dan memastikan hati
itu bulat kepada Islam. Tarbiyyah ini penting untuk menundukkan nafsu dan
memastikan seseorang manusia tidak tergelincir dari landasan sebenar menuju
Allah.
Pokoknya adalah ; mengejar keredhaan Allah
dengan apa yang Allah suruh dan menumpukan masa dan tenaga demi mencapai
cita-cita Islam, antaranya melalui amar makruf dan nahi mungkar.
MARHALAH BAIT MUSLIM
Bertitik tolak dari proses di atas, yang mana
ianya hanya melibatkan proses tarbiyyah diri sendiri, kini ia naik satu anak
tangga berupa cantuman antara dua individu yang mempunyai matlamat yang sama
serta melaksanakan usaha yang sama. Kedua-dua individu yang mahu menyatukan
hati mereka ini berdiri atas titik yang jelas, iaitu mahu meneruskan dakwah dan
cita-cita Islam, mahu melahirkan zuriat yang soleh solehah serta memastikan
gerak kerja Islam bertambah laju dan maju ke hadapan.
Perhatikan.
Proses baitul muslim itu langsung tidak
kelihatan seperti sekadar menunaikan tuntutan fitrah. Ia juga langsung tidak nampak
seperti sekadar mahu menyatukan dua insan yang bercinta, sekadar mahu mengelak
dari maksiat dan sebagainya.
Ia punya matlamat yang lebih besar dan target
yang lebih penting!
Rumahtangga yang dibina benar-benar
berpaksikan keikhlasan masing-masing untuk meneruskan gerak kerja mereka
sebelum berkahwin. Gerak kerja ini subjektif, tetapi matlamatnya sama, iaitu
untuk mempromosikan Islam. Maka sudah tentu perkahwinan itu semakin menjadikan
mereka kuat, aktif dan bersemangat demi cita-cita Islam. Bukannya semakin
melemahkan atau menjauhkan mereka dari medan dakwah.
KAHWIN SESAMA JEMAAH, SESAMA KUMPULAN, SESAMA
HUFFAZ
Bertitik tolak dari matlamat di atas juga,
lahir satu alternatif yang tidak kurang pentingnya terutama di kalangan jemaah
Islam seluruh dunia, iaitu menjodohkan sesama ahli jemaah. Sekadar pengetahuan
saya, usaha ini berlaku dalam banyak gerakan Islam namun tidaklah sampai tahap
mewajibkan atau memaksa mereka menerima calon tertentu.
Usaha ini timbul demi memastikan ahli yang
aktif dalam gerak kerja dakwah, akhirnya tidak menjadi lemah atau ghaib akibat
bertemu jodoh dengan orang yang tidak mempunyai ideologi perjuangan. Ini kerap
kali berlaku di kalangan muslimat. Akibatnya, ramai juga yang sewaktu di kampus
begitu lantang dan begitu aktif dalam dakwah dan tarbiyah, akhirnya setelah
berkahwin hidupnya hanya seperti orang biasa. Bahkan ada juga yang berubah
ideologi, berubah cara berpakaian dan sebagainya.
Bagi mengelakkan keadaan ini dan bagi
menyelamatkan aktvitis Islam khasnya muslimat yang berpotensi ini, maka mereka
digalakkan untuk memilih suami yang menyokong mereka dan sudah tentu ia
bertambah mudah jika suami itu mempunyai idelogi perjuangan yang sama dengan
mereka. Begitu juga muslimin digalakkan untuk mengahwini ahli gerakan mereka
sendiri, yang mana ia sangat penting bagi mengelakkan muslimat diambil oleh
orang yang tidak menyokong mereka.
Apa yang mereka kejar adalah survival
perjuangan mereka, bukan kepentingan individu. Namun kebiasaannya, proses ini
menjadi sukar dek kerana tidak ramai muslimin yang sanggup mengahwini muslimat
yang kurang cantik walaupun cerdik dan terdidik. Itu sekadar apa yang saya
tahu.
Situasi berkahwin sesama huffaz juga tidak
jauh beza. Berkahwin sesama huffaz adakala menjadi satu galakan kepada para
huffaz. Tujuannya sama, iaitu bagi memastikan yang hafizah tidak lemah dalam
perjuangannya kerana didokong oleh suaminya yang juga seorang hafiz.
Perlu diketahui, bahawa kehidupan seorang
penghafaz Al-Quran dengan orang biasa sangat jauh berbeza. Paling ketara
mengenai jadual harian. Para huffaz harus memperuntukkan masa yang cukup banyak
dengan Al-Quran serta jadual i’adah mereka berbanding orang biasa yang membaca
Al-Quran hanya sunat sahaja pada mereka. Lalu tanpa sokongan yang kuat, boleh
jadi hafiz atau hafizah itu akan mundur, kurang motivasi, hilang semangat dan
akhirnya hilang jatidiri sebagai seorang penghafaz Al-Quran.
Dan itulah yang sedang berlaku secara meluas
dalam masyarakat hari ini. Sehingga sukar sekali dikenali siapa penghafaz
Al-Quran dan siapa bukan, melainkan jika diakui sendiri oleh orang tersebut.
RELEVANKAH?
Timbul persoalan. Sejauhmana relevan mencari
jodoh sesama ahli jemaah, sesama kumpulan ataupun sesama golongan huffaz
sahaja? Adakah benar, matlamat ataupun target yang diimpikan benar-benar
tercapai selepas berkahwin? Adakah benar orang-orang yang melaksanakan baitul
muslim dengan cara sebegini akhirnya betul-betul aktif dan hebat dalam
perjuangan?
Jawabnya tidak.
Pertama, kita perlu faham bahawa perkahwinan
itu suatu ujian, bukan semata-mata nikmat. Bahkan anak dan isteri itu dikatakan
sebagai antara ujian besar kepada manusia. Bukan sedikit orang yang berkahwin
sesama ahli jemaah, sama fikrah sama ideologi, sama-sama aktif dalam dakwah,
tetapi setelah berkahwin senyap sunyi dari perjuangan. Bukan sedikit tetapi
sangat ramai. Maka berkahwin sesama jemaah juga bukanlah tiket untuk menjamin istiqamah
ataupun tidak seseorang itu dalam perjuangan.
Begitu juga kahwin sesama huffaz. Situasi
yang sama juga berlaku. Bahkan ada juga hafiz atau hafizah yang berkahwin
dengan orang biasa, tetapi penjagaan Al-Quran mereka bertambah baik dan
cemerlang.
Namun begitu perlulah diingat dan difahami
dengan baik. Bahawa apa yang ada pada manusia itu adalah usaha. Manusia disuruh
berusaha dan mengambil asbab. Itu akidah kita. Sebagai contoh, dengan asbab
makan nasi maka kita menjadi kenyang. Tetapi tiada siapa yang boleh menjamin
kekenyangan itu melainkan Allah. Apa-apa hal, balik kepada Allah.
Sama juga, dengan asbab berkahwin sesama
huffaz, maka kita harapkan Al-Quran kita terjaga, hafazan kita makin mantap dan
perjuangan kita dalam bidang Al-Quran semakin hebat. Tetapi target tersebut
tidak semestinya tercapai. Bahkan saya melihat, isu kahwin sesama jemaah,
kahwin sesama huffaz atau kahwin sesama apa sahaja entiti yang lain, isunya
bukanlah persamaan tersebut, tetapi isunya adalah sejauh mana kefahaman dan keyakinan
seseorang itu dalam gerak kerja dakwah. Andainya ada kefahaman yang jitu,
keyakinan yang padu, insyaAllah pernikahan berlainan entiti pun tidak akan
menjejaskan.
Kerana itu, niat di awal perkahwinan ataupun
sewaktu mahu membina baitul muslim itu perlu jelas dan terang. Biar kerana
Allah, jangan kerana yang lain.
APA BEZA NIKAH BAITUL MUSLIM DENGAN NIKAH
YANG LAIN?
Ramai orang bernikah di sekeliling kita. Ada
yang nikah kerana rupa, ada yang nikah kerana cinta, ada yang nikah kerana
sudah dewasa dan ada yang nikah kerana agama. Ini bukanlah persoalan nikah itu
sah ataupun tidak sah. Kalau cukup rukun nikahnya, maka sahlah nikah.
Tetapi yang membezakan antara kesemua itu
adalah matlamat, tujuan dan target.
Baitul muslim mahukan :
- Pernikahan kita kerana Allah dan kerana perjuangan agamaNya. Ini yang membezakan baitul muslim dengan yang lain.
- Pencapaian kepada sakinah, mawaddah dan rahmah.
- Pernikahan ini dapat mencetus komitmen yang lebih tinggi kepada agama.
- Pernikahan ini dapat memastikan kelangsungan tarbiyah untuk suami dan isteri.
- Paling penting, daripada pernikahan ini lahirnya zuriat yang soleh dan solehah bagi meneruskan cita-cita perjuangan.
Nah. Sekarang sila fahami dengan baik, bahawa
baitul muslim itu merupakan satu proses yang tidak sekadar suka-suka ataupun
mahu bertemu jodoh semata-mata. Tetapi juga melibatkan soal pemilihan calon
yang benar-benar ada komitmen yang tinggi pada agama serta mempunyai kesedaran
terhadap cita-cita Islam.
Saya teringat kisah Zainab Al-Ghazali dalam
bukunya ‘hari-hari dalam hidupku’, di mana beliau menulis bilamana dilamar oleh
suaminya, dia meletakkan syarat bahawa perjuangannya tidak boleh dihalang dan
perlu diberi tempat nombor satu. Syarat ini ditegaskan sebelum berkahwin dan
setelah dipersetujui, barulah beliau sanggup menjadi isteri.
KESIMPULAN
Baitul muslim ini satu proses yang penting
dalam Islam, iaitu memastikan rumahtangga yang terbina menjadi satu kilang
pemprosesan yang merancakkan lagi semangat bekerja untuk Islam. Kita tidak mahu
menjadi individu yang leka, di mana hidup kita hanyalah soal makan minum dan
hanyalah perihal diri dan keluarga kita sahaja, tetapi kita mahu menjadi
individu yang menyedari pentingnya pengamalan Islam dalam diri kita dan
pentingnya praktikal Islam dalam masyarakat. Dari situ, kita mencari pula calon
suami atau isteri yang juga mempunyai kesedaran yang sama ( ataupun boleh
dibentuk kesedaran yang sama ) bagi memastikan perjuangan kita untuk Islam
tidak terhenti semata-semata disebabkan perkahwinan.
Semoga perkongsian kecil ini menjadi panduan
berguna untuk kita semua.
Sekian.
sumber : link
1 tautan:
subhanallah...sesama ahli wajib faham erti baitulmuslim :)
Catat Ulasan